Gica Hagi are dreptate si il inteleg perfect!

24131579_1947456852188230_8824442466646170218_n

Am scris despre legea sponsorizarii, care dupa parerea mea este nefunctionala, neatractiva pentru sponsori si o parghie imposibil de utilizat pentru managerul sportiv, cersetorul de serviciu in Romania!

Am mai spus de nenumarate ori ca solutii sunt, vointa politica sa avem!

Mai nou, dupa propunerea de modificare a legii sponsorizarii in sensul in care ea sa fie obligatorie pentru 10 sporturi pe care autoritatea guvernanta (MTS) trebuie sa le stabileasca intr-un Plan de Dezvoltare pe Termen Mediu (urmare a unei Strategii bine definite), iar procentul sa fie unul progresiv (15-20-25-30%) cu facilitati fiscale pentru sponsor in sensul in care sa-i ramana la dispozitie in functie de procentul pe care doreste sa il aloce sponsorizarii 2-3-4-5% din diferenta de plata a impozitului pe profit, in urma discutiilor cu specialisti in domeniu am mai identificat o ,,hiba”!


Peste 60% din societatile comerciale din Romania sunt…IMM uri!
Acestea au un volum financiar total ca cifra de afaceri, impresionant la nivel national.
IMM urile platesc impozit pe cifra de afaceri, nu impozit pe profit!
Legislatia actuala are prevederi …doar pe impozitul pe profit in cota de 20% dar nu mai mult decat 5/1000 din cifra de afaceri!
Daca am aplica 25% din impozitul pe cifra de afaceri ale IMM urilor si am adauga si volumul financiar al sponsorizarilor colectate din impozitul pe profit, sportul romanesc ar trebui sa se relanseze si vesnicii ,,cersetori” insemnand managerii sportivi, ar trebui sa inceapa sa gandeasca politici de marketing astfel incat sponsorii sa caute proiecte functionale si in care sa aiba vizibilitate si satisfactia ca ,,nu arunca” cu banii pe fereastra!

Atunci sponsorizatii (cersetorii), vor fi cautati de catre sponsori!

M apun in pielea unui sponsor. Ce m-ar putea anima sa ma implic in sponsorizarea unui club sportiv?!

Nimic!

Nimic altceva, decat doar daca am o relatie de suflet cu acel sport sau structura sportiva, daca sunt prieten cu cineva de acolo astfel incat ,,mila” sa ma determine ca in loc sa platesc la bugetul de stat acel impozit pe profit sa il directionez catre ei.

Am intalnit sponsori care nu doresc sa apara nicaieri din teama de a nu fi ,,calcati” de controale sau mai grav sa fie asaltati cu cererile de sponsorizare!

In sportul romanesc, putinii sponsori care vin alaturi de un proiect sportiv, o fac din mila, legislatia fiind neprietenoasa cu aceasta zona a fiscalitatii.

O modificare a legislatiei pentru ca sponsorii sa -i caute pe sponsorizati, este mai mult decat necesara!

Un sponsor trebuie sa fie animat de viabilitatea unui proiect pentru a veni in sprijinul acestuia, trebuie sa fie atras de scopul acestuia dar trebuie totodata sa obtina si vizibilitate prin promovarea numelui sau in spatiul public!

Daca as avea o companie care trebuie sa sponsorizeze (trebuie!), daca tot ar trebui sa dau 15% la un sport si mi-ar ramane 2% din diferenta de achitat din impozitul datorat, de ce sa nu dau 30% si sa imi ramana 5%!?
Si daca tot dau 30% sponsorizare de ce nu as da la proiecte cu vizibilitate!?
Competitia, ar pune la munca si pe unii ,,manageri” sportivi care nu stiu nimic despre marketingul si managementul sportiv si ar determina structurile sportive sa isi dezvolte astfel de politici, sa angajeze specialisti in domeniu.

Bineinteles, multi dintre voi o sa cadeti in capcana celor de la Ministerul Finantelor care spun ca ,,impactul va fi negativ” si maiculita….cati bani nu va mai incasa bugetul de stat!

O mare minciuna si o prostie la fel de mare ca mintea incuiata a unor finantisti obtuzi si ignoranti!

Banii proveniti din sponsorizari se intorc la bugetul de stat, iar dupa parerea mea, relansarea sistemului national sportiv ar avea doua mari rezultante, urmare a implementarii acestor idei:

1. S-ar crea aproximativ 250.000-300.000 locuri de munca! Si stiu ce spun!
2. Ar aduce o crestere economica, contribuind la PIB cu 3-5% in maxim 5 ani!

Va mai amintiti de proiectul de dezvoltare a Industriei Sportului in Romania!?

Sa revenim la legea sponsorizarii!

Anularea pragului cu 5/1000 din cifra de afaceri si aplicarea procentelor propuse, ,,ar costa” bugetul de stat incasari mai mici cu 17-23-29-35% din impozitul pe profit de la firmele care aleg sa sponsorizeze!
Corect!?
Dar ar fi un mare incomme financiar pentru sportul romanesc, care s-ar dezvolta ca activitate si numar de practicanti consecintele benefice fiind absolut normale ( stare generala de sanatate a natiunii mai buna, rata mortalitatii mai scazuta, oameni educati si puternici, rezultate bune in planul performantei sportive, arene pline, o dezvoltare a domeniilor economice adiacente activitatii sportive -transport, cazare, masa, echipament sportiv, servicii de marketing/publicitate/media, asigurari, etc.).
Din tot acest volum financiar statul roman va incasa: cota TVA la achizitia de servicii, produse, echipamente, impozite si taxe pe sumele alocate CIM sau CAS plus alte cote de TVA din cheltuielile pe care sportivul/personalul tehnic le va efectua, procente din vanzare de bilete la evenimentele sportive, impozite pe profitul obtinut din media pentru preluarea drepturilor tv, impozite pe bazele sportive dezvoltate, o cifra mai mare prin impozitare urmare a cresterii economice generata de dezvoltarea sportului romanesc si multe altele!

Este ca si cum pe o apa, care duce intr-un final in bazinul ,,bugetului de stat” mai pui cateva mori in amonte si care tot aceeasi apa va fi lasata sa curga in bazinul final, dar aceasta va produce si alte lucruri benefice prin ,,invartirea rotilor la morile de apa”!

Dupa calculele facute, in sportul romanesc nu avem mai mult de 350 mil euro, adunand toti banii publici si privati, din tot sistemul!

La 31 dec 2016, Romania avea:
– aproximativ 800.000 de firme active;
– acestea au declarat o cifra de afaceri de 113 miliarde euro si un profit net de 11.9 miliarde euro!

Aplicati 20% din impozitul pe profit si nu mai mult de 5/1000 din cifra de afaceri si ar trebui sa avem o suma de 600 mil euro ca volum al sponsorizarilor! Sa presupunem ca mai merg bani si spre cultura, sanatate, educatie, religie, cazuri sociale!
Dar noi avem in sportul romanesc doar 350 mil euro din care 80% (daca nu mai mult) sunt bani publici!
Daca nu am avea limitarea cu 5/1000 din cifra de afaceri, volumul sponsorizarilor ar fi de 20% din 11.9 miliarde euro insemnand aproximativ 3 miliarde euro!

Aceste cifre, ar trebui sa ne puna serios pe ganduri. Pe de o parte MF este cel care la fiecare solicitare a oamenilor de sport, vine cu aceeasi explicatie nejustificata cu impactul negativ asupra bugetului, dar sistemul national sportiv nu se poate dezvolta din cauza cercului vicios in care ne invartim!

Avem o mare polemica privind banul public in sportul romanesc!
Arenele sportive in Romania sunt mai tot timpul goale, cu mici exceptii!
Avem un numar foarte mic de sportivi legitimati si sansa unor rezultate sportive ,,accidentale” la competitiile internationale!

Reorganizarea sportului romanesc cu baza piramidei in scoala, finantarea Asociatiilor Sportive Scolare, o lege a sponsorizarii atractiva si da, asa cum spune si Gica Hagi, o implicare a companiilor multinationale dar si a celor nationale cu capital de stat (completez eu!) ar trebui sa conduca la normalitate!

Daca facem astazi o licitatie de sponsori pentru orice proiect sportiv din Romania, va asigur ca nu va veni nimeni!
Stiti de ce!?
Pentru ca legea sponsorizarii este nefunctionala, neatractiva pentru sponsori!

Si atunci transferul sarcinii financiare de pe umerii statului pe cei ai privatului in sportul romanesc, este imposibil de realizat, oamenii de sport depind de banii publici si vor fi in continuarea cersetori!

Concluzia!? Sportul romanesc in acest moment fara sprijin din fonduri publice, este mort!

Comments: no replies

Join in: leave your comment