In statele in care sportul functioneaza bine, exista organizare, finantare, oameni pregatiti si specialisti cu expertiza. Ceea ce trebuie sa intelegem cel mai mult, este ca sistemul legislativ este bine gandit, astfel incat parghiile lucrative ajuta enorm managerul sportiv. Fara concepte de marketing sportiv intr-un sistem de management integrat, ca structura sportiva nu te poti apropia de banii sponsorilor.
Cum este in Romania?
Din pacate, in Romania poti sa faci de trei ori flik ul, sa concepi ,,mama proiectului de marketing”, ca sansele tale ca manager sportiv de a reusi, sunt aproape nule.
Astazi vom discuta despre banii din publicitatea din tara noastra, bugetul anual si companiile care sunt actorii principali fara a da nume, pentru a nu supara pe nimeni.
Banii alocati publicitatii in 2018 in tara noastra sunt de aproximativ 455 mil EUR.
Ca un om pasionat de cifre si statistici, am citit cu mare interes datele din Media FactBook2018 si am tras urmatoarele concluzii:
1. Din banii pe piata de marketing 66% se duc pe publicitatea tv. Uitandu-ma la programele tv si analizand diversitatea de pe sticla, incerc sa imi dau seama ce companii investesc mai mult in publicitate. Cautand in Top 100 Firme din 2017, constat cu tristete ca aceleasi companii care nu se implica mai deloc in sponsorizarea sportului investesc foarte mult in publicitate!
2. Doar 18% din bani sunt in mediul online. Paradoxal, online ul romanesc este mult mai dezvoltat ca in celelalte state europene dar companiile insista cu campaniile tv!
3. Doar 6% din bani sunt in reclame radio, 3% print si 6% OOH.
Ediția a XXIV-a din 2017 a Topului Național al Firmelor a clasat pe primele 10 locuri (1-10) la nivel naţional 12.377 companii – operatori economici din diferite sectoare de activitate: peste 4.300 din industrie, peste 3.400 din servicii, circa 2.600 din comerț, 309 din turism, 462 din cercetare-dezvoltare și high-tech, 633 din agricultură, silvicultură și pescuit și 592 din construcții. Cele 12.377 companii însumează un total de cifră de afaceri de aproape 150 mld Euro, un profit din exploatare de circa 12, 5 mld Euro și 1.346.664 de salariați.
Foarte frumos!
La un calcul simplu, ar trebui sa regasim in sponsorizari cel putin 2 miliarde de euro! Daca punem un 30% din banii de publicitate, ar fi cam 2.2-2.3 miliarde euro!? In realitate suntem aproape de ,,0” (ZERO)!
Va reamintesc ca in sportul romanesc nu sunt mai mult de 350 milioane euro, dupa calculul meu. Aici, mare parte din bani provin din fonduri publice si avem: bugetul MTS, ale MAPN, MAI si M.Transportutilor, ale structurilor sportive de drept public si privat de la autoritati centrale si locale, bani alocati de la initiere copii si pana la ligile de seniori cu banii din drepturile tv.
Cred ca nu exagerez cand afirm ca, proportia cea mai mare a banilor sunt din fonduri publice!?
Daca solicitam o sponsorizare in august, raspunsul va fi foarte clar: ,,Din pacate, bugetul a fost epuizat pentru acest an! Trebuie sa veniti in luna ianuarie!”. Daca te duci in ianuarie, inevitabil vei primi raspunsul ,,Pai deja au fost stabilite sumele inca din noiembrie anul trecut! Veniti la sfarsitul anului!”.
Deobicei, daca se solicita o sponsorizare de catre oamenii din sport, raspunsul va fi ,,Politica firmei noastre este sa sponsorizam camine de batrani!” sau „Politica noastra este sa sponsorizam copiii defavorizati si la biserici!”.
Da! Interesant!
Dam bani numai la biserici, camine de batrani, copii defavorizati, dar si ei isi duc existenta cu sabia deasupra capului.
Marea mea ingrijorare este cauzata de faptul ca Ministerul Sanatatii continua sa fie de fapt Ministerul Bolii! In Romania este tratata boala si alocam resurse imense pentru asta, in loc sa facem preventie, educatie si informare. Mergi la un medic si iti prescrie o reteta in loc sa te indrume sa mananci sanatos si sa faci miscare. Romania este tara cu cele mai multe farmacii raportat la numarul de locuitori, din lume!
Probabil, firmele de farmaceutice acorda bonusuri substantiale si medicii fac si ei ce pot pentru a rotunji cifrele de afaceri ale acestor companii, dar si pe cele proprii!? Spun si eu!…
Rezultatele acestui sistem bolnavicios nu pot conduce decat la o natiune bolnava iar starea generala de sanatate a natiunii este o rezultanta a acestor politici gresite! De vina suntem NOI, TOTI!
De ce nu regasim in sportul romanesc bani din sponsorizare?
Eu stiu raspunsul la aceasta intrebare!
Voi il stiti?
Am tv ul pe digi 24 si tocmai ruleaza o reclama la un medicament Smikactiv pentru diaree.
Mesajul este clar : ,,Nu-i momentul acum!…Nu-i momentul acum!”
Probabil o fi avand dreptate, dar intrebarea mea este: Cand va fi momentul pentru ca sportul romanesc sa devina prioritate si politica de stat!?
Comments: no replies