Legea Sponsorizarii este nelucrativa in Romania, si tot spun acest lucru de ceva timp.
Pe de o parte, legea nu stimuleaza sponsorul sa caute sponsorizatul!
Sponsorizatul este un vesnic cersetor! Asta pentru ca sponsorii nu au nici o facilitate fiscala si nu sunt interesati sa se implice in actul de mecenat sau de sponsorizare!
Ce prevede legislatia?
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Incepand cu 01 aprilie 2018, pe langa deducerile la plata impozitului pe profit a fost introdusa o facilitate si in cazul platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor care efectueaza sponsorizari.
In cazul platitorilor de impozit pe profit care efectueaza sponsorizari potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile efectuate sunt nedeductibile insa sumele aferente se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
- valoarea calculata prin aplicarea a 0,5% la cifra de afaceri;
- valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
In cazul platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu 01 aprilie 2018, entitatile care efectueaza sponsorizari potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.
Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat, in urmatoarele 28 de trimestre consecutive, se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
Astfel, daca in cazul platitorilor de impozit pe profit se pot deduce, in limitele prevazute, sumele acordate in cadrul contractelor de sponsorizare catre orice persoana ce poate fi beneficiar al sponsorizarii conform Legii 32/1994, in cazul entitatilor ce datoreaza impozit pe veniturile microintreprinderilor entitatile pot deduce doar sponsorizarile efectuate pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat.
Lista furnizorilor de servicii sociale acreditati poate fi consultata pe site-ul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale la adresa: http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Familie/2018/Furnizori_10-04-2018R.pdf
De asemenea, pe acelasi site pot fi consultate serviciile sociale acreditate http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Familie/2018/2018_Servicii_Sociale_10_04.pdf
Facilitatile prevazute de Codul fiscal se aplica doar daca sponsorizarile sunt efectuate in conformitate cu prevederile Legii 32/1994.
Potrivit acesteia, poate fi beneficiar al sponsorizarii:
- a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific – cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
- b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
- c) de asemenea, pot fi sponsorizate, in conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
- d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor.
Scurta analiza obiectiva!
Daca luam datele statistice, observam o crestere in fiecare an a PIB ului:
– 15 miliarde euro in 1992;
– 34 miliarde euro in 1999;
– 134 miliarde euro in 2013;
– 159 miliarde in 2015;
– 169,7 miliarde euro in 2016;
– 187,9 miliarde euro in 217;
– aproximativ 200 miliarde in 2018 (preconizate)!
Daca luam de reper 2017, mai aflam ca cele aproximativ 800.000 companii active in Romania au inregistrat un profit de aproximativ 45 miliarde euro.
Faceti un calcul simplu si ar trebui sa regasim cam 2 miliarde euro in sponsorizari!
Nu o sa-i regasiti! De fapt ei nu sunt pentru ca nu se utilizeaza aceasta parghie!
Nu sunt pentru ca, pe de o parte peste 60 % din companii o reprezinta microintreprinderile!
Acestea platesc impozit pe cifra de afaceri. Abia incepand cu 1 martie 2018, conform Codului Fiscal, microintreprinderile pot directiona 20% din impozitul pe cifra de afaceri, dar atentie! Posibilitatea sponsorizarii de catre microintreprinderi este prin lege acordata, doar pentru entitatile nonprofit si institutiilor din lista cu entitati prestatoare de servicii speciale (biserici, azile de batrani, case de copii, etc), NU PENTRU SPORT!
Cum este in USA!?
Au 29 de variante pentru sponsorizare!
In varianta pentru organizatiile nonprofit, companiile pot aloca oricati bani vor ei! Sumele sunt deductibile si se scad din impozitul datorat fiscului american.
Ce inseamna asta!? Oricat inseamna oricat!
Intreband un confrate american despre ,,impactul negativ” asupta bugetului de stat al USA, acesta mi-a raspuns: ,,Este o masura inteleapta! Pe de o parte statul incurajeaza sponsorizarea pentru ca astfel scad cheltuielile de la bugetul de stat pe alte categorii (sanatate, sport, cultura, educatie, etc), cheltuieli care sunt transferate prin aceasta facilitate pe umerii privatului!
Apoi, banii alocati sponsorizarii incurajeaza dezvoltarea unui sistem (sportul!) in care statul nu are dreptul sa se implice prea mult, acordandu-le autonomie, facilitati fiscale care conduc la dezvoltare si normalitate!”
Deasemenea, important de retinut este faptul ca AAU(Amateur Athletic Union in USA) este o federatie a sportului scolar si universitar (una dintre cele mai mari, dar nu singura)!
Bugetul lor anual este de aproximativ 340 mil usd (40 mil usd de la guvern si restul de 300 din sponsorizari)! I-am explicat ca sta foarte bine! In Romania, toti banii din sport insumeaza aproximativ 350 milioane de euro din care cea mai mare proportie (peste 80% daca nu gresesc) sunt bani publici! Cu alte cuvinte, daca de la 1 ianuarie 2019 s-ar stopa fondurile publice alocate sportului romanesc, ce s-ar intampla!?
I-am povestit despre pozitia MF din Romania in ceea ce priveste modificarea Legii Sponsorizarii si acordarea de facilitati! Cum ca impactul negativ ar fi de aprox 80 mil euro/an. M-a intrebat ceea ce si eu intreb: ,,Unde pleaca cele 80 mil euro!? Pe Luna, pe Jupiter!? Nu raman in Romania si contribuie la dezvoltarea unui sistem muribund!?”
Ce ar rezolva o modificare a Legii Sponsorizarii!?
In primul rand ar rezolva problema finantarii sportului din doua puncte de vedere:
1. Eterna poveste a banului public din sport poate fi rezolvata prin transferul in timp a sarcinii financiare de pe umarul administratiei publice pe umerii privatului!
2. S-ar dezvolta investitiile in mediul privat, in infrastructura (atat de necesara!!), al activitatii sportive (s-ar mari numarul de practicanti si legitimati), s-ar crea locuri de munca!
Foarte important de retinut, este faptul ca s-ar dezvolta ceea ce eu am numit in 2016 Industria Sportului in Romania: productie de echipament sportiv, servicii cazare, masa, transport, ticketing si abonamente care ar aduce lumea pe stadioane si in sali, marketing sportiv, media si drepturi tv cu mai multi bani in sport, organizare de big event uri sportive in Romania, etc!
Daca vom fi suficient de intelepti sa nu punem presiune pe copii, sa urmarim obtinerea de performante sportive ca o rezultanta a unei educatii sanatoase si a unei practicari coordonata de tehnicieni pregatiti, rezultatele ar trebui sa apara cam in 8-12 ani:
– numar mai mare de practicanti;
– aplicarea criteriilor specifice de selectie pe ramura de sport ar duce spre performanta tineri cu reale calitati si sanse de a obtine si rezultate notabile;
– imbunatatirea starii generale de sanatate a natiunii;
– cheltuieli mai mici cu medicatia si tratarea bolilor;
– o natiune mai educata si mai sanatoasa;
Se spune ca o natiune care nazuieste catre o economie sanatoasa si puternica, trebuie sa inteleaga ca acest lucru este direct proportional cu nivelul de educatie si o stare generala buna de sanatate!
Cine nu vrea ca Romania sa fie o astfel de natiune!?
Desprindeti voi ce vreti din aceasta prezentare!
Comments: no replies